طرز دوخت روكش مبل و صندلي

آموزش خياطي با الگو ، آموزش خياطي زنانه ، آموزش خياطي مردانه ، آموزش خياطي ، خياطي ، آموزش رايگان خياطي ، الگوي خياطي

دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

طرز دوخت روكش مبل و صندلي

۱۳,۹۷۵ بازديد

دوختن روكش تازه براي يك صندلي كهنه و قديمي كه حتي ممكن است رنگ چوب آن هم ريخته باشد، راه حل بسيار كم هزينه و خوبي است كه سيمايي جديد به صندلي مي دهد و ما را از خريد صندلي يا كاناپه ي نو بي نياز مي سازد. چنين طرحي براي اتاق نشيمن ، يا گوشه اي از اتاق خواب يك دختر نوجوان، ايده آل است.
چنانچه پيراهن را از جنس نايلون يا پارچه هايي كه داخل آن ها پنبه اي و بيرون شان پلاستيكي است تهيه كنيد، براي آراستن باغ يا تراس و فضاي بيروني منزل هم كاربردي عالي پيدا مي كند. در صورتي كه كفي صندلي مورد نظرتان سفت و سخت باشد، يا رويه اي نازك و بدون ابر داشته باشد، قرار دادن يك تكه ابر قالبي و سپس روكش كردن آن، نتيجه ي مطلوبي خواهد داشت...

طرز دوخت روكش مبل و صندلي

پيراهن مبل و صندلي

آموزش خياطي - پيراهن مبل و صندلي

● وسايل مورد نياز:
▪ كاغذ الگو
▪ پارچه ي نقش دار
▪ پارچه ي متناسب با رنگ متضاد براي دوردوزي
▪ نخ هم رنگ هر دو پارچه
▪ وسايل دوخت و برش
▪ چرخ خياطي

● مراحل اندازه گيري و برش:
كاغذ الگو را بايد با توجه به اندازه هاي صندلي از ابعاد متفاوت، تهيه نماييد. در تصوير، بخش هاي مختلف صندلي مشخص، و از A تا E نامگذاري شده كه لازم است اندازه گيري شوند. به اين مقادير بايستي از هر طرف ۳ تا ۵/۳ سانتي متر به منظور جاي درز، بيفزاييد.
در تصوير، نحوه ي چيدن قسمت هاي مختلف الگو بر روي پارچه را مشاهده مي كنيد. عرض پارچه ي نقش دار ۱۴۰ سانتي متر و طول آن در حدود يك متر و ده سانتي متر است. ۵۰ سانتي متر پارچه ي جداگانه با رنگ متضاد براي بخش هاي F و G لازم است. اين مقدار پارچه براي روكش يك صندلي با پهناي تقريبي ۵۰ سانتي متر و ارتفاع ۹۰ سانتي متر، كافي و متناسب است.
توجه داشته باشيد كه بر روي هر بخش الگو همين حروف لاتين را بنويسيد تا به هنگام برش و دوخت دچار سردرگمي نشويد. بر روي پارچه ي اصلي هم به وسيله ي صابون خياطي حروف را قيد كنيد. بخش F مربوط به گره هاست . از پارچه اي به رنگ متفاوت بريده و تهيه مي شود. شما بايد ۸ تكه پارچه ي باريك و بلند كه ابعاد آن ۱۰×۴۵ سانتي متر است، ببريد. بخش G نيز مربوط به تهيه ي نوار اريب است؛ همان طور كه در تصوير مشخص شده، از پارچه نوارهايي به عرض ۵ سانتي متر به صورت مايل يا اريب مي بريد كه به مصرف مغزي دوزي پيراهن صندلي مي رسد.
● مراحل دوخت:
قسمت بالايي دو تكه ي A و B را مطابق هلال بالاي صندلي خود، با احتساب جاي درز برش بزنيد. بخش جلو يعني A را به وسط تكه ي D وصل كنيد. سپس تكه ي C را از طرف روي هر دو پارچه، دور تا دور تكه ي A بدوزيد و بعد آن را به همين ترتيب به بخش B نيز متصل نماييد.
براي تميز شدن كار، در بخش هلالي به وسيله ي قيچي برش هاي كوچكي روي پارچه ايجاد كنيد تا به هنگام دوخت پارچه ي روكش چين نخورد.
اكنون تكه ي E را كه مربوط به بخش آويزان شده ي پشت روكش صندلي است، به قسمت هلالي بالايي كه قبلاً آماده كرده بوديد وصل كنيد. در انتها، روكش نيمه آماده را روي صندلي بكشيد و خيلي ساده جاي نوارهاي تزييني را مشخص كرده، علامت بزنيد. حالا زماني است كه بايد دوخت نهايي را انجام دهيد. توجه داشته باشيد كه در مراحل اوليه توسط كوك زدن به دردسر نيفتيد و به راحتي بتوانيد مشكل را برطرف كنيد. لبه هاي كار را با دقت تو بگذاريد و روي درز لبه ها نوار اريب بدوزيد.
با گرده زدن نوارهاي باريك به شكل پاپيون، پيراهن صندلي شما شكل ميگيرد و به همين سادگي آماده مي شود.

آموزش خياطي - ويستا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.