روش خياطي پرده تاشو

آموزش خياطي با الگو ، آموزش خياطي زنانه ، آموزش خياطي مردانه ، آموزش خياطي ، خياطي ، آموزش رايگان خياطي ، الگوي خياطي

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

روش خياطي پرده تاشو

۱۳,۴۴۹ بازديد
روش خياطي پرده تاشو

روش دوختن پرده تاشو

آموزش خياطي - روش دوختن پرده تاشو

وسايل موردنياز:

۱ـ پارچه و آستري

۲ـ تعدادي تركه چوبي به قطر يك سانتيمتر

۳ـ يك تخته چوب باريك به طول برابر عرض پرده، عرض ۵سانتيمتر و قطر ۲‎/۵سانتيمتر

۴ـ تعدادي حلقه فلزي (سه عدد براي هر يك از جيب هاي حامل تركه چوب).

۵ـ ماشين منگنه

۶ـ طناب پلي استرباريك

۷ـ گيره سنگين و قلاب

۸ـ چندپيچ حلقه اي

روش دوخت: روش دوخت و خياطي اين نوع پرده مانند ظاهر آن بسيار ساده است، اين پرده ها از دولايه پارچه، پارچه اصلي و آستري، تشكيل شده است، براي اندازه گيري ميزان پارچه اصلي مورد نياز، ابتدا اندازه طول و عرض پرده آماده را با توجه به طول و عرض پنجره و فقط كمي بيش از آن در نظر بگيريد. عرض پارچه را به اندازه عرض مورد نظر براي پرده آماده به علاوه ده سانتيمتر جاي دوخت از دوطرف در نظر بگيريد و طول پارچه را به اندازه طول موردنظر براي پرده به علاوه ۳۰سانتيمتر محاسبه كنيد. اين ۳۰سانتيمتر براي جاي دوخت پايين پرده و روكش كردن تخته چوب مخصوص نصب پرده در بالاي آن منظور مي شود، براي محاسبه مقدار پارچه آستري ۴سانتيمتر به عرض مورد نظر براي پرده افزوده و طول آن را برابر با طول پارچه اصلي در نظر بگيريد. از پارچه آستري در حدود ۱۲سانتيمتر براي هريك از جيبهاي حامل تركه هاي چوبي كه به پرده دوخته مي شوند، موردنياز است.

براي محاسبه فاصله ميان جيبهاي حامل چوب ابتدا ده سانتيمتر از طول مورد نظر براي پرده كم كنيد. سپس تصميم بگيريد پرده در حالت بسته چند تا بخورد. از باقيمانده طول ۶ميليمتر به ازاي هر تاي پرده كم كنيد. در اينجا تعداد ۴ تا براي پرده در نظر گرفته شد. (۲۴=۶*۴) و جمعاً در حدود ۲‎/۵به ازاي ۴ تا بايد از طول پرده كم شود، سپس اندازه به دست آمده را بر دوبرابر تعداد تاي پرده در حالت بسته به علاوه يك، تقسيم مي كنيم، در اينجا براي ۴ تا خواهد بود ۹=۱+۲*،۴ اين رقم كه در شكل با حرف x نشان داده شده، فاصله اولين جيب از لبه پايين پرده خواهد بود، جيبهاي بعدي با جيب اول دوبرابر اين رقم فاصله خواهند داشت و ميان اين فواصل۶ميليمتر جاي جيب را در نظر مي گيريم.

طرز دوخت پرده

 

۱ـ پارچه اصلي را به صورتي كه پشت پارچه به طرف شما باشد، بر روي زمين پهن كنيد پرده را از دوطرف و لبه پايين ۵سانتيمتر به طرف بالا تا كنيد و اتو بزنيد. گوشه ها را به صورت مورب تو بگذاريد و پس دوزي كنيد.

۲ـ پارچه آستري را به صورتي كه پشت آن در زير و روي آن به طرف شما باشد، روي پارچه اصلي قرار دهيد و آن را از دوطرف و لبه پايين به اندازه اي تو بگذاريد كه ۱۲ميليمتر از پارچه اصلي از هر طرف ديده شود، لبه هاي تو گذاشته شده را اتو كنيد و آن را با پس دوزي به پارچه زير بدوزيد.

۳ـ جاي جيبها را روي آستر پرده با مداد خط كشيده وعلامتگذاري كنيد. دقت كنيد اين خطوط كاملاً با لبه پايين پرده موازي باشند.

۴ـ جيبهاي حامل تركه هاي چوبي را از پارچه آستري ببريد و هر يك را از عرض تا كرده اتو كنيد، سپس لبه باز جيب را از طول با چرخ خياطي بدوزيد. يكي از عرض هاي جيب را نيز به همين ترتيب بدوزيد و سر ديگري را بازبگذاريد.

۵ـ از پايين پرده شروع كنيد و جيبها را يكي يكي در امتداد خطوط علامتگذاري شده از طرف تا شده و بدون دوخت جيب وبه صورتي كه لبه دوخته شده جيب در پايين قرار بگيرد، با سنجاق ته گرد به آستر پرده متصل كنيد. سپس آنها را از لبه تا شده با چرخ خياطي به پرده بدوزيد.

۶ـ تركه هاي چوبي را به قطعات برابر با ۱۲ميليمتر كمتر از طول جيبها ببريد و هر يك را در يكي از جيبها قرار دهيد، سپس سرباز جيبها را پس دوزي كنيد و ببنديد.

۷ـ نصب پرده:

تخته چوبي بايد دقيقاً به موازات خط بالاي پرده كه ۱۰سانتيمتر بالاتر از بالاترين جيب است، قرار بگيرد. در غير اين صورت پرده پس از نصب، درست در امتداد خطوط پنجره قرار نخواهد گرفت.

يكي از وجوه باريك تخته را روي خط بالاي پرده قرار دهيد و آن با دقت دوبار به طرف لبه بالاي پارچه بغلتانيد، سپس سر پارچه را با چسب يا منگنه به چوب متصل كنيد و آن را دوباره به طرف خط تعيين شده به عنوان لبه بالاي پرده بغلتانيد و باچندمنگنه در جاي خود ثابت كنيد. براي نصب پرده سه عدد پيچ حلقه اي را در امتداد حلقه هاي دوخته شده به پرده به تخته چوبي نصب كنيد. سپس يك پيچ حلقه اي ديگر نيز در فاصله ۲‎/۵سانتيمتري لبه پرده از طرفي كه طناب پرده آويزان مي شود به تخته پيچ كنيد، سپس سه رشته طناب هم اندازه ببريد و يك سر هر يك از آنها را به يكي از حلقه هاي فلزي كه به پايين ترين جيب در پشت پرده دوخته ايد، گره بزنيد، طنابها را بعد از عبور از حلقه ها به يك مهره سنگين متصل كنيد.

تخته چوبي را با استفاده از دوگونياي فلزي به ديوار بالاي پنجره نصب كنيد و با نصب يك قلاب به ديوار در وسط ارتفاع پنجره و در طرفي كه رشته هاي طناب از پرده آويزان هستند، هنگام جمع كردن پرده طناب را به قلاب ببنديد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.