آموزش دوخت لباس زنان بختياري

آموزش خياطي با الگو ، آموزش خياطي زنانه ، آموزش خياطي مردانه ، آموزش خياطي ، خياطي ، آموزش رايگان خياطي ، الگوي خياطي

جمعه ۱۳ مرداد ۰۲

آموزش دوخت لباس زنان بختياري

۱۹,۴۰۴ بازديد
آموزش دوخت لباس زنان بختياري

آموزش دوخت لباس محلي بختياريچه نيوز : ۵ الي ۱۲ متر پارچه به عرض ۹۰ الي ۱۱۰ سانتي متر اين دامن داراي يك درز دوخت مي‌باشد كه آن را دوخته و قسمت بالاي آن را بصورت ليفه دوخته كش يابند ضخيم

۱- دامن بلند يا تنبون : ۵ الي ۱۲ متر پارچه به عرض ۹۰ الي ۱۱۰ سانتي متر اين دامن داراي يك درز دوخت مي‌باشد كه آن را دوخته و قسمت بالاي آن را بصورت ليفه دوخته كش يابند ضخيم رد كرده گره مي‌زنيم كه براي پارچه عرض ۹۰پليسه يا چين به عرض ۲۰ سانتي متر پايين آن مي‌دوزيم و روي قسمت بالاي پليسه يراقهاي تزييني كار مي‌كنيم ولي براي پارچه‌هاي عرض ۱۱۰ سانتي متر فقط لبه قسمت پايين دامن را ۲ الي ۳ رديف يراق دوزي مي‌كنيم و گفتني است كه اغلب دامن‌هاي پايين پليسه براي جشن و مهماني استفاده مي‌شود.

۲- پيراهن يا جومه : ۲مترو نيم الي ۳ متر پارچه نياز داريم. برش به اين صورت است كه اول دو قد پارچه به اندازه بلندي از شانه تا ۲۵ الي ۳۰ سانتي متر زير زانو و عرض آن به اندازه فاصله دو كتف مي‌باشد كه يقه پشت و جلو را روي آنها رسم كرده و قيچي مي‌زنيم ولي معمولاً يقه جلوي لباس گرد و سجاف و جادكمه به اندازه ۲۰ الي ۲۵ سانت از رو دوخته مي‌شود به آستين را به صورت مستطيل شكل برش زده كه طول آن به اندازه قدآستين و عرض آن ۲۵ الي ۳۰ سانتي متر مي‌باشد كه دم آستين را با مچ وصل مي‌كنيم و يا كمي تنگ تر از بالا آرايش مي‌كنيم كه از قسمت بالاي پيراهن در انتهاي شانه به لباس وصل مي‌شود ولي زير آن را دوخت نمي كنيم تا تكه بر عرض ۱۵ الي ۱۸ سانت بلندي لباس تا جايي كه آستين را وصل كرديم مي‌دوزيم و بعد تنه و آستين را به وسيله يك تكه چهارگوش كه ضلع‌هاي آن ۱۲ الي ۱۵ سانتي متر باشد به هم وصل مي‌كنيم. طوري كه دو ضلع اين چهار گوش بصورت لوزي به آستين و دو ضلع ديگه به تنه لباس ( پيراهن) وصل مي‌شود و زير اين تكه روي تنه پيراهن را ۳۰ الي ۴۰ سانت دوخت كرده بقيه را بصورت چاك آزاد گذاشته و دور چاك و پايين پيراهن را يراق مي‌دوزيم.

۳- دامن زيري دامن اصلي : پارچه اي به عرض ۹۰ سانتي متر و طول ۲ الي ۳ متر را مانند دامن اصلي دوخت كرده و زير دامن اصلي مي‌پوشند.

۴- جليقه : ۷۵ سانتي متر پارچه براي جليقه كافي است. جليقه را ساده با يقه هفت برش زده كه معمولاً بلندي آن تا روي كمر است.

۵- شال بلند يا مينا : از ۳ متر پارچه تور يا حرير با عرض ۹۰ الي ۱۲۰ سانتي متر براي تهيه آن استفاده مي‌شود. پارچه مستطيل شكل را دور دوز مي‌كنيم و براي تزيين روي آن از پولك‌هاي رنگي استفاده مي‌كنيم و روي آن مي‌دوزيم.

۶- كلوته يا نيم كلاه پشت سر : يك تكه پارچه مخمل به عرض ۱۵۰ سانت و طول ۳۵ الي ۴۰ سانتي متر را برش زده و روي آن را با سنگهاي تزييني يا منجوق‌هاي رنگي تزيين مي‌كنيم و در قديم از الماس‌هاي رنگي هم استفاده مي‌شد بعد يك تكه پارچه معمولي به صورت مربع ضلعهاي آن بين ۱۰ الي ۱۲ سانت باشد برش زده سه ضلع اين مربع را به پارچه مخمل و يك ضلع آن را بصورت آزاد براي پشت نگه داشته و مي‌دوزيم.

۷- زيرپوش : براي اين پوشش به يك متر پارچه با عرض ۱۵۰ سانتي متر نياز است. برش بصورت تونيك آستين كوتاه ساده مي‌باشد.

۸- زير شلوار يا شلوار راحتي : اين شلوار از دو متر پارچه‌هاي نخي كه معمولاً عرض آنها ۹۰ سانت است، استفاده مي‌شود.آموزش خياطي برش به صورت شلوار گشاد و ساده انجام مي‌شود و بالاي آن را ليفه و كش رد مي‌كنيم در پايان لازم به يادآوري است كه لباس ايل قشقايي هم به همين روش دوخته مي‌شود ولي البته با تفاوت‌هاي اندك به عنوان مثال چند پيراهن ايل قشقايي تا پايين دامن مي‌باشد و جلوي سرخود را با روسري ابريشمي مي‌بندند.

دوخت لباس محلي ,اموزش دوخت لباس محلي بختياري
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.